Att överleva eller inte

9 Okt

Sen eftermiddagspromenad.
Solen står lågt men lurar fortfarande ögat att det brinner i vartannat träd. Blå himmel med strimmor av vita tunna ofarliga moln.
Det är så vackert så jag får ont i magen. Och jag slutar liksom aldrig förundras. Runt hörnet står andra träd, i flera nyanser. Och runt nästa hörn står ännu flera träd i ännu fler nyanser. Nästan genomskinligt gul till allvarligaste blodröd.

Det finns något skönt i varje årstid. Det är viktigt att vi ser det. Jag tror det handlar om överlevnad. Så många går runt hela året och längtar efter sommaren, grämer sig över att sommaren regnar bort och går hela hösten och längtar tillbaka till sommaren. Den strategin funkar för att komma ihåg åt vilket håll man ska vrida klockan när det är dags, inte annars. Livet går ur den människa som lever så. Höstdepression? Ja, så klart – i september är det ju aslångt kvar till ljusa sommarkvällar och tanken på hur länge vi ska brottas med mörkret och kylan får vem som helst att tappa lusten.

Men hej! Vilket ljus det är dessa vackra höstdagar. Eller de gnistrande vinterdagarna. Eller de dagar framåt vårkanten när snön smälter och vi rör oss i takt med takdroppet. Eller alla de mörka och mulna dagarna när vi sitter inne med hundra levande ljus omkring oss. Och alla de dagar då vi har varandra.

Över dem som bor i mörkrets land strålar ljuset fram.

5 svar to “Att överleva eller inte”

  1. ks 11 oktober, 2010 den 13:03 #

    hej! här hittade jag ett nytt rum;)

    • Josefine 11 oktober, 2010 den 14:10 #

      Välkommen ks, känn dig som hemma.

  2. Ulrika 12 oktober, 2010 den 21:31 #

    Nu har jag hittat hit! Vad fint! Jag gillar er, nu kan jag få en bit av er när jag vill!

    Kram från en blivande stammis 😉

    • Linda 12 oktober, 2010 den 23:46 #

      Åh, Ulla. Välkommen hit (till bloggen och även hem till oss gärna)!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Att överleva eller leva « sammanlagt.se - 13 oktober, 2010

    […] Lite av en replik på Lindas Att överleva eller inte. […]

Kommentera

