Att överleva eller leva

13 Okt

Lite av en replik på Lindas Att överleva eller inte.

Söndagkvällsångest, ett krampaktigt grepp om almanackan och en svidande mage efter för många koppar kaffe. Hur ska jag hinna allt? Och är det inte fredag snart? Så ofta blir vardagen en kamp för överlevnad – inte ordagrant förstås, men vi knatar på som om vi kämpade för livet. Och som om vi alltid kommer att leva. Vi är alltid på väg någon annanstans, tänker ständigt (minst) ett steg framåt.

Men hur lever man egentligen? Hur blir det liv i livet? Skillnaden ligger kanske, kanske i det lilla ordet närvaro. Den som är närvarande i det som sker precis just nu, den som njuter av pyttesmå saker, den som möter blickar och lyssnar på riktigt. Den personen är förmodligen den mest levande.

Det är ruggigt svårt det där, men jag börjar nog hitta mina knep. När jag dansar njuter jag, skrattar åt det obekymrade. Och jag är våldsamt fokuserad. För så fort jag börjar tänka på något annat, snubblar jag nämligen på någons fot.

Och att vända blicken nedåt, mot marken, löven, skorna och lägga märke till varje steg jag tar. Det blir en övning i närvaro. Då blir kroppens och tankens rytm för en liten stund desamma.

Men man får inte fastna där, med blicken i marken. Det stora perspektivet är trots allt viktigare – då och då måste man också rikta blicken uppåt, mot trädtopparna, molnen. Då förstår man sin litenhet och de bekymmer som upptar all tankeverksamhet blir för en liten stund ynkligt små.

Någon gång då och då bör man nog titta framåt också. Då blir det lättare att möta blickar (och att cykla i rusningstrafik).

3 svar to “Att överleva eller leva”

  1. Andreas 26 oktober, 2010 den 22:36 #

    Så fint, så sant och så viktigt! Tack för påminnelse och utmaning! 🙂

  2. Josefine 28 oktober, 2010 den 17:44 #

    Tack och välkommen hit!

  3. Linda 6 december, 2010 den 12:00 #

    Men Josefine! Vilken bra text!!! Säger jag såhär två månader efter publicering…

Kommentera

