När det står en upp i halsen

23 Okt

Kyrkan. Jag har länge, länge varit frustrerad, ledsen, besviken på församlingen. I allmänhet och i synnerhet. Var är glöden, längtan, kärleken, ärligheten? Vi pratar mycket om det här hemma. Vi har firat gudstjänst med en annan församling ett par gånger. Vi klurar på vad vi saknar i vår egen. Och vart gränsen går för oss: när vi ska dra vidare och när vi ska stanna kvar. Och vi har ju våra vänner. Med dem ber vi, delar vi livet, längtar vi. Församling?

Men nu är jag så trött på frustrationen och att höra om allt som inte är som det borde. Jag orkar inte höra ett ord till! Allt har redan idisslats upp och ner, runt-runt och fråmåtillbaka i mina tanketarmar. Det räcker. Det står mig upp i halsen. Nu vill jag vidare. Eller snarare: back to the roots.

Så nu:

Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord
sjung för mig sången så dyrbar, skönaste sång på vår jord
Sången som änglar i natten sjöngo för herdar en gång:
Ära ske Gud i det höga, frihet från bojornas tvång

Säg mig det åter och åter hur på vår jord han gick kring
frestad, föraktad och ringa, ägande själv ingenting
Synderna mina de bar han, smärtorna tog han på sig
redo att hjälpa och hela, redo att uppoffra sig

Låt mig få höra om korset, kvalen och smärtan han led
Visa mig graven i berget där man hans kropp lade ner
O, vilket under av kärlek: det var för mig som han dog
det var för mig som han uppstod. Herre, min Gud, det är nog

Låt mig få höra om Jesus, skriv i mitt hjärta vart ord
sjung för mig sången så dyrbar, skönaste sång på vår jord

– Fanny J. Crosby

2 svar to “När det står en upp i halsen”

  1. erica 24 oktober, 2010 den 12:25 #

    Se jag vill bära ditt budskap Herre, av hjärtat sjunga ditt lov och pris.
    För i vår kyrka såg jag ej himlen, den var ej huld eller vis.

  2. Ida 26 oktober, 2010 den 12:34 #

    det är svårt att inte hålla med och dela frustrationen… vad hände med så många församlingar? Vart tog Jesus vägen?

Kommentera

