Grannar

17 Nov

En underlig kategori människor som finns där i livets periferi. Och ändå i dess mitt, vareviga dag. I tvättstugan, på gården och i trapphuset. På andra sidan väggen, bara några spånskivor bort.

Jag har fått några riktigt fina på min lott. En farbror i huset mittemot som jag brukar heja på nästan varje dag. Han har en hund som heter Charlie, en cocker spaniel tror jag. Tjock är han (hunden, den namnlöse farbrorn är smal som ett streck) och sällsynt långsamt går de. Alltid tillsammans.

En irakisk kvinna dyker upp då och då. Ibland med frågor om svensk grammatik. Men oftare med ett fat kakor. Och ikväll med nygrillat kött och hembakat bröd. Ojoj, jag blir så varm i hjärtat! Men trots allt är det nåt i mig som skäms. Hon ger bort så mycket och vad ger jag tillbaka? Det är banne mig svårare att få än att ge…

Övar mig ändå på att le och säga tack och ta emot. Hon vill ju faktiskt dela med sig. Bjuda och dela. En generositetens förebild. Av lycka och tacksamhet hoppar jag sen runt en stund när dörren stängts.

4 svar to “Grannar”

  1. Lovisa 18 november, 2010 den 12:03 #

    Jag är övertygad om att du ger mycket utan att veta om det. Din utstrålning och leendet säger en hel del. Tror dina grannar har fattat det! Och ger lite tillbaka!

    • Josefine 21 november, 2010 den 00:36 #

      Tack snälla Lovisa.

  2. Ann 21 november, 2010 den 20:05 #

    Tror jag med! Eller vet jag att du gör!
    Du är ju någon hon kan ge sina kakor och sitt nygrillade kött till!
    Åh, jag saknar dem! Och dig såklart!

  3. Andreas 22 november, 2010 den 22:58 #

    Fin text! Målande, tankeväckande, underfundigt och en kul ”knorr” på slutet! Tack och fortsätt! 🙂

Kommentera

