Good enough

7 Dec

För ganska exakt ett år sen gjorde jag praktik i en fjärdeklass. Där mötte jag många små människor med stora, tunga ryggsäckar. Och anledningen till tyngden var tyvärr inte att föräldrarna överdoserat antalet clementiner till dagens fruktstund. Inte heller berodde det på att det var friluftsdag så att de släpade runt på sina skridskor.

Nä. Lasset vi bär omkring på heter duktighet. Du (?), jag och tioåringarna. För det ska börjas i tid. Och rätta mig om jag har fel, men nog är det oftast flickor som bär tyngst? I alla fall verkar det så från mitt lilla hörn av världen.

Det handlar om så mycket. När man är tio vill man vara söt och duktig i skolan. Man vill kunna dansa och sjunga och spela fotboll och vissla och… You name it.

När man är tjugofyra vill man vara söt och duktig i skolan. Man vill kunna dansa och sjunga och… Ha snyggt hemma, fina kläder, en spännande blogg. Man vill vara bäst i världen på att hålla kontakt med gamla vänner. Skicka en massa trevliga vykort till gamlingarna och hälsa på sina föräldrar ofta. Baka eget bröd, hålla blommor och tro vid liv.

Men oj, man blir så trött! Det räcker liksom med decembermörker och examinationsuppgifter. Vi behöver inte det andra också. Vi behöver nog snarare oavslutade projekt, sovmorgnar, köpebröd och förebilder som tar sig själva på lagom stort allvar.

Frihet. Är vi skapade till.

Så jag byter vattenpass mot ögonmått och hoppas att det räcker. Gott nog och good enough.

5 svar to “Good enough”

  1. ks 7 december, 2010 den 23:09 #

    åh! det här behövde jag.

  2. maria. 8 december, 2010 den 10:29 #

    du är så klok. det här behövde jag med.

  3. Linda 8 december, 2010 den 19:06 #

    Om jag hade en annan blogg skulle jag länka sjutton gånger till detta inlägg.
    Du skriver klokt och allmänt världsbäst!
    KRAM

    (Ps. vi har flera hyacinter här på fredag. VARINING! Vad ska vi göra med dom? Eller, vad ska vi göra med dig, stackarn?!!

  4. Josefine 9 december, 2010 den 13:38 #

    Tacktack och så GOTT att orden kom till nytta. Det är ganska lätt att vara klok i teorin. Om ni vill se klokhet av det här slaget i praktiken så får ni nog vända er till… Tja-a, min fina faster Anna. Till exempel. Hon dammar elementen med såpvatten när hon ska ha gäster – då luktar det nystädat i hela huset!

    Angående hyacinterna, Linda – haha, vi hörs nån annanstans istället va?

  5. jonna 10 december, 2010 den 13:31 #

    åh fina fina josef. du är en förebild! så många gånger önskar jag att jag vore lite mer som dig. till exempel när jag läser dina kloka tankar och önskar att de vore mina egna.
    tack!
    tack.

Kommentera

