Om julen, i efterskott.

30 Dec

Men det kommer ju en ny om ett knappt år. En ny jul alltså.

Ända sedan mina föräldrar skildes har jag funderat mycket på det här med julfirande. Till en början var det jobbigaste att behöva lämna en förälder ensam på julafton. När så båda två gift om sig var det jobbigaste att behöva genomlida två julaftnar per år. Jag minns att jag under flera år på högstadiet-gymnasiet önskade få sova bort varje julafton. Jag gillade att gå på julbönen i kyrkan på förmiddagen, men oftast fick jag gå själv och då kunde det ju lika gärna va. Jag har länge tänkt att jag vill fira jul i någon kyrka eller så, som bjuder in ensamma och andra till ett alternativt julfirande. Få göra något betydelsefullt. Finnas till för de som behöver mig särskilt. Det drömmer jag fortfarande om, och jag hoppas det blir verklighet någon gång.

Nu för tiden handlar mycket av mina julbryderier om julklappar. Eller snarare, inte julklappar. I båda våra familjer drar vi lott om vem som ska köpa till vem. Det är otroligt skönt att ha dragit ner på julklapparna, och det verkar vara lite av en trend (trots att julhandeln slår rekord varje år – hur går det ihop? Någon ljuger.). Ändå är det lätt att julklappsutdelningen hamnar i fokus, och i min familj tog det gemensamma julfirandet slut i och med att klapparna var utdelade. Väldigt snopet.

Och så julmaten förstås. Som jag inte är särdeles förtjust i. I år fanns dock några nyheter i form av lättare sallader. Helt fantastiskt. Dessutom, håll i er: silltårta som jag älskade! Jag som avskyr sill.

Och så Jesus. Hur firar man jul till minne av Jesus. Hur gör ni? Allt annat riskerar ju att ta över. Tänk om julen kunde få bli en kristen högtid. För mig åtminstone.

Jag svamlar. Men jag har några bra länkar till ”andra” som skriver om julen. Här, här, här och här.

Ps. Det bästa med årets jul: kvällen hos farmor med släkt, familj och vänner. Och så midnattsmässan i Hakarps kyrka.

2 svar to “Om julen, i efterskott.”

  1. maria 1 januari, 2011 den 20:08 #

    hej linda. gött mer er blogg. lessen att jag inte kunde komma på din examensfest o födelsdag. hoppas allt e bra med dig! med mig är allt fint ser fram emot vad 2011 kommer erbjuda. stor kram maria

    • Maria H 3 januari, 2011 den 14:03 #

      Har du tänkt på att vi firar världens kändaste jude genom att äta gris? Jag gillar ironi.
      Hoppas du har det bra. Kom å hälsa på mig någongång! Kram

Kommentera

