På egen hand

18 Jan

Ja, kroppen bär vi ju alltid med oss så det ligger väl nära till hands att likna saker vid den eller ta till knäppa uttryck som har med den att göra. Här är några. Fyll gärna på, för jag samlar på kroppsuttryck numera.

Lägga benen på ryggen
Hänga läpp
Få hjärtat i halsgropen
Bli knäsvag
Uppklädd till tänderna
Det var på håret
Rund om fötterna
Ger man henne lillfingret tar hon hela handen
Tappa hakan
Som handen i handsken
Nära ögat

9 svar to “På egen hand”

  1. Kristin 18 januari, 2011 den 10:26 #

    hals över huvud
    vara en nagel i ögat för någon
    få ändan ur vagnen … eller tummen ur ändan 🙂
    prata bredvid mun
    gå på magkänslan
    ha ryggrad

    kanske?

  2. Emil 18 januari, 2011 den 19:36 #

    tala över huvudet (på någon)
    sticka ut hakan

    • Erik & Sara 18 januari, 2011 den 21:52 #

      Näsan i vädret
      Tummen mitt i handen
      fått något om bakfoten
      hålla käften (saras bidrag, erik hade gått på det lite mer sofistikerade hålla mun)
      hårfint
      kuk elliku (anonym)

  3. Emil 18 januari, 2011 den 22:13 #

    slå någon på fingrarna
    klia i fingrarna
    se genom fingrarna

    • Josefine 19 januari, 2011 den 08:53 #

      Kul :] Jag kom på en hel massa när jag inte kunde somna… Får jag skriva alla? Jag skriver alla :]

      Stå handfallen, falla handlöst, vara handledare.
      Vara upp över öronen förälskad.
      Stå med båda fötterna på jorden.
      Hjärtlös eller varmhjärtad.
      Med handen på hjärtat eller hjärtat på det rätta stället.
      Ha råg i ryggen.
      Vara fingerfärdig eller ha gröna fingrar.
      Se faran i vitögat.
      Ha närt en kommunist vid sin barm.
      Ha huvudet på skaft.
      Huvudsaken, ögonblick, ögonsten, magstarkt, hjärtefråga, baktanke, rumpnisse, jättehjärna :]

      Sen somnade jag.

    • Emil 20 januari, 2011 den 21:29 #

      ha ett finger med i spelet

  4. Linda 19 januari, 2011 den 19:55 #

    åhååå, jag som trodde jag hade kommit på alla utom tre typ!

  5. Elisabet 21 januari, 2011 den 10:56 #

    kom ”en räv bakom örat” med?

Trackbacks/Pingbacks

  1. Riktiga tigrar och papperstigrar « sammanlagt.se - 29 januari, 2011

    […] Uttryck och djur inspirerar, inte helt oväntat, till uttryck om djur. Fyll gärna på! […]

Kommentera

