Vad vill Gud med mitt liv?

24 Jan

Det är rubriken som de ansvariga på Lärjungaskolan i Vårgårda har gett mig. Om en dryg månad ska jag dela några tankar kring denna så viktiga fråga. Den finns ständigt närvarande i mitt eget liv, och har nog varit särskilt aktuell under de senaste månaderna.

Finns den här frågan med i ditt liv? Är den överhuvudtaget meningsfull? Vad skulle du säga, om det var din rubrik? Går det att ge något slags generellt svar? Tacksam för alla typer av kommentarer.

7 svar to “Vad vill Gud med mitt liv?”

  1. Josefine 25 januari, 2011 den 23:04 #

    Kanske vill Gud att jag ska bli mer och mer mig, liksom komma till min rätt, hitta min plats. Och blir sorgsen när jag hellre vill bli mer och mer som alla andra…

    • Emil 27 januari, 2011 den 21:42 #

      Så tror jag också. Gud är nog väldigt intresserad av att vi ska bli mer oss själva.

      Och samtidigt. Hur vet man när man är det?

      Det känns också ganska…riktningslöst på något sätt. En del människor kan ju upplevas vara väldigt mycket ”sig själva”, utan att vara särskilt intresserade av Gud. Då skulle man ju kunna säga att den människan kommer bli ännu mer sig själv om den lär känna Gud, och det kanske är en del av sanningen. Men jag kan också tänka att Gud vill mer än att vi ska bli oss själva. Och kanske går det att konkretisera den viljan…men jag lurar ännu på detta.

      • Josefine 3 februari, 2011 den 17:46 #

        Mmm… Riktningslöst. Och inte speciellt konkret. Men; Mer som Jesus. Kanske?

  2. Elisabet 26 januari, 2011 den 14:16 #

    Långt svar…lite otydligt:

    oh, det är en STOR fråga eftersom den kan innehålla så mycket. Jag har funderat på det, men ofta hamnar jag snett (tror jag) i tankarna och funderar mycket på vad jag ska göra mer än på hur jag ska vara. Fast det kanske är en kombination av båda?

    Tycker att Josefines svar innehåller det som jag egentligen tror är ett ganska bra svar. Om jag verkligen tänker efter och inte fastnar i utbildningsval eller bostadsort eller allt sånt som man vill ha hjälp av Gud med.

    I det svaret får man ju på något sätt svar på det andra också även om det inte är svartvita svar.

    Jag hoppas att det är som Josefine skriver i alla fall. För då måste jag inte pressa mig för att leva i Guds vilja, utan snarare slappna av. Det skulle vara befriande.

    Så kan man ju tänka inför val och vardag: drar det här mig närmare eller längre bort från Gud. Jag tror att han vill ha oss nära sig…

    • Emil 2 februari, 2011 den 22:13 #

      Tack för kommentaren Elisabet.
      Att Guds vilja med våra liv handlar om djupare nivåer än utbildningsval och bostadsort tror jag är en bra utgångspunkt.

  3. G 3 februari, 2011 den 13:09 #

    att se oss lyckliga. kort o gott.

    • Emil 5 februari, 2011 den 17:56 #

      Jamen eller hur!! Tyvärr alltför många som tappat bort detta…

Kommentera

