Jag har aldrig tyckt om historia

25 Jan

Och när jag nu är några veckor in i kursen ”politisk teori” inser jag att det enda föreläsningar och litteratur handlar om är… Just det, historia.

Mäktiga imperier avlöser varandra, filosofer gör skillnad på människor, teologer allierar sig med makten. Konstitutionella monarkier blir borgerliga republiker, kvinnor och slavar likställs med boskap. Och hej å hå, allting går sin gilla gång.

Mitt i tråkigheterna inser jag; Det här behöver jag kunna! Det räcker faktiskt inte att ha dagstidningen som kurslitteratur. För att förstå det som händer nu, måste jag försöka förstå det som hände då. Vi är trots allt inte något nytt, fristående från det gamla… Aha-upplevelser!

Det gamla och det nya – toner i samma ackord. Och i skuggan av de mäktiga imperierna, står en liten farbror och packar sina väskor.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Ps. Bilderna hittades här.

4 svar to “Jag har aldrig tyckt om historia”

  1. Josefine 25 januari, 2011 den 18:40 #

    Åsa Molins artikel som inspirerade mig att skriva det här (och som jag länkat till) går plötsligt inte att öppna om man inte har ett inlogg på Dagen! Nyss gick det…

    Men om du hittar den, kan du kanske skicka den till mig?

    Bra var den iallafall. Jag ville ju att alla skulle få läsa!

    • Linda 25 januari, 2011 den 19:09 #

      Men hjälp, jag läste den ju också nyss! Väldigt konstigt!

      • Emil 25 januari, 2011 den 22:06 #

        Nu finns den att läsa här.

    • Josefine 25 januari, 2011 den 22:15 #

      Wow! Tack Emil! Nu gjorde jag om länken i inlägget…

Kommentera

