Bibeln i musiken

31 Jan

Den här terminen läser jag retorik på Örebro Universitet. Det har gått två veckor sedan jag började, och på onsdag ska jag hålla mitt andra tal. Uppgiften är att sälja in en kurs till presumtiva kursarrangörer. Jag har tänkt att vända mig Musikhögskolan i Örebro för att sälja in en kurs i Bibelreferenser i populärmusiken. Min tes är att många texter av de riktigt stora låtskrivarna i vår tid, tänk typ Bob Dylan, Bob Marley, Bruce Springsteeen, Bono (B som i Bibeln?), är helt omöjliga att förstå utan vissa grundläggande kunskaper om de stora berättelserna i Bibeln. Vi får se om jag lyckas övertyga mina kamrater om detta, på ynka två minuter!

Så, har du ett öra för bibelreferenser i musiken? Finns det kanske till och med några favoriter?

Bilden ovan föreställer en av de där berättelserna som jag tänker ta upp i kursen. Vad föreställer den, och vilka låtar tänker du på?

2 svar to “Bibeln i musiken”

  1. ErikLind (INDIAN) 2 februari, 2011 den 01:51 #

    Är det Simson eller? Isf tänker jag på Regina Spektor – Samson:) finns säkert massa andra man borde tänka på också men jag är för trött… godnatt.

    • Emil 2 februari, 2011 den 21:55 #

      Väl gissat Indian.
      Visst är det Simson. Och förutom Regina Spektor så skulle man kunna tänka på Leonard Cohens ”Hallelujah” och The Hives ”Try it again”. Och precis nu ramlade jag in på en wikisida som listar massor av andra låtar med referenser till Simson: http://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_references_to_Samson

Kommentera

