Annorlundahet

11 Feb

Jag pulsar hemåt i snöstormen, efter en tenta som tagit all min energi. Knatar på längs ån som drabbats av en demografisk tsunami och därför är fylld till bredden med gräsänder. Plötsligt ser jag den igen – albinoanden. Den snövita. Jag som trodde jag inbillat mig sist. Och jag tänker på det där med annorlundahet. Varför vill vi vara som alla andra? Vad är vi så rädda för?

Om anden haft möjlighet hade den bergsäkert köpt färg och penslar, målat sig grön och brun.

5 svar to “Annorlundahet”

  1. Linda 11 februari, 2011 den 13:43 #

    Haha, jag trodde du pratade om en albinoande… jag förstår sambandet mellan änderna och anden nu. kram.

    • Josefine 11 februari, 2011 den 13:47 #

      Tja-a, en albinoande vore… Annorlunda.

      Men ni, kom på andsajtsing hos mig nån dag!

  2. Percy 12 februari, 2011 den 11:52 #

    Sant!

  3. Linda 19 februari, 2011 den 22:33 #

    Det är visst fler som sett anden: http://na.se/nyheter/1.1078582-albinoand-vid-svartan

  4. Josefine 5 april, 2011 den 20:57 #

    Vill bara lämna ett litet PS så här i efterhand… Jag tycker alltså att Carl Bildts tal om ”demografisk tsunami” var helt och vansinnigt SJUKT. Så har jag förtydligat det. Puh.

Kommentera

