Be, ge och avstå*

20 Feb

I dag börjar fasteperioden i min andaktsbok. Men i verkligheten börjar den först den nionde mars eftersom påsken är så sen i år.

Hur som helst: andaktsboken påminde mig om att börja planera för fastan. Jag tycker det är en spännande tid, och som uppgjord för passande projekt. Om man får tala så oandligt om fastan.

Jag behöver återigen sitta mindre vid datorn och eftersom Facebook är ett minne blott får jag dra ner på bloggläsandet. Jag vet inte i vilken utsträckning än.

Istället vill jag läsa mer böcker. Kanske Van Goghs rum av Martin Lönnebo. Jag började med den så fort jag fick den i julklapp för flera år sedan, men sen blev den liggande. Dessutom funderar jag på att teckna en tolvnummersprenumeration av FOKUS för att följa med i nyhetsvärlden i tidningsformat istället för på den ständigt uppdaterande webben.

Och så funderar jag på det alldeles självklara: att köpa så mycket eko som möjligt.

Slutligen, och här kommer ni in i bilden, tänker jag att fastan är en perfekt tid för att minska köttkonsumtionen här i huset. Så nu behöver jag tips på god vegetarisk mat för en fyrtio mars- och aprildagar!

————————————–

Ska du göra något särskilt under fastan?

*Robert Eriksson, pastor i Sävedalens missionskyrka skriver om deras församlings fasteprojekt. Det går säkert att haka på även på distans.

6 svar to “Be, ge och avstå*”

  1. Hanna Eriksson 20 februari, 2011 den 19:07 #

    Ser man på, en som har tagit bort facebook!
    En av mina veggofavoriter är morotssås. Jag har inget vettigt recept så du får testa dig fram.
    Ungefär såhär:

    Hacka lök
    Grovriv morötter
    Färs löken med curry
    TIllsätt morötterna och fräs
    Tillsätt ev. mer curry
    Blanda i creme fraïche så det blir krämigt
    Salta efter behag

    Servera med pasta eller ris

    • Linda 20 februari, 2011 den 19:55 #

      Tack för kommentaren och receptet Hanna! Det ska jag prova. Vad roligt också att du läser vår lilla blogg.

  2. Elisabet 21 februari, 2011 den 17:03 #

    vi har en del favoriter, ska kolla upp det där!

  3. Josefine 21 februari, 2011 den 17:45 #

    Heja Fokus, friskt humör!

    Jomen falafel tänkte jag försöka mig på nån dag… Annars är ju alla typer av paj och soppa väldigt säkra kort ;]

  4. Percy 23 februari, 2011 den 10:42 #

    Mitt tips är en väldigt god lissoppa:
    http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=21684

    Fast jag gör förstås min egna variant utan creme fraice, det går mycket bra det med. Det är gott att ha i lite samal olek också…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Skönt grönt « sammanlagt.se - 14 mars, 2011

    […] på tal om grönt: det är dags för er som sa er ha goda vegetariska recept att langa hit dom […]

Kommentera

