Korrekturläsning

21 Feb

är en konstig hobby jag har.

Överallt smyger de sig in, de (små) stavfelen. I Svenska Dagbladet som vi gratisprenumererade på ett tag, lyckas de allt som oftast hamna i rubriker på förstasidan. Mystiskt det där. Mitt senaste fynd hittar du här till höger!

En annan spännande grej är kartor. Alla typer av kartor går fint, tillplattade så väl som runda. Så länge de funkar att stirra på. Jag upptäcker nya platser, samband, lär mig krångliga stadsnamn, tänker på människor långt borta. Och funderar på vart det ska bära av härnäst…

Vilka konstigheter brukar du ägna dig åt?

Inspirerad av Christer i P3 tänker jag mig ett tema vid namn ”Det låter kanske märkligt, men jag bara älskar att…”

8 svar to “Korrekturläsning”

  1. linda 21 februari, 2011 den 19:21 #

    Oj, det där inlägget skulle jag kunnat ha skrivit. Utöver korrekturläsning och kartor gillar jag att plugga in svenska kungar. Har en liten plansch vid sängen. De Bernadottska kungarna är i ordning: Karl den fjortonde johan, oskar den första, karl den femtonde, oskar den andra, gustav den femte, gustav den sjätte adolf, carl den sextonde gustav.

    Men jag fattar inte det där med fyndet till höger.

    Haha, jo, nu fattar jag! Jag är ju inte så bra på höger och vänster…

    • Josefine 21 februari, 2011 den 19:39 #

      Ha, kul! Jag och Ann pluggade också in Bernadottska ätten – vi hade en lista på toan. Utöver kungarna lärde vi oss också t.ex. vinnare i fotbolls-vm och Eurovision song contest :] Toalistor rekommenderas.

      • ErikLind (INDIAN) 22 februari, 2011 den 12:16 #

        Hur kan ni tycka de svenska kungarna är det minsta intressant!? speciellt Bernadottarna:) Jag som till och med läser historia tycker det finns oändligt med grejer som är roligare att plugga in.
        Josefine, vilka vann fotbolls VM 1986 i Mexiko? utan att googla! 🙂

  2. Emil 21 februari, 2011 den 21:17 #

    Det roligast med ”kattegorier” är att det inte är någon av oss som åstadkommit denna stavning, utan själva WordPress-teamet. Kan SvD så kan väl de…

    • Josefine 21 februari, 2011 den 23:30 #

      Mmm… Och det stavas på samma vis i nederkanten på varje inlägg.
      Heja WP :]

      • Josefine 22 februari, 2011 den 10:40 #

        Nu är det visst rättstavat i högerspalten!

  3. Josefine 22 februari, 2011 den 14:00 #

    Erik, kanske brassarna?? Nu googlar jag… Nähä. Argentina. Men jag visste faktiskt att det var nån på den kontinenten :]

    • ErikLind (INDIAN) 23 februari, 2011 den 10:27 #

      Det får väl vara godkänt:)

Kommentera

