Vårens tyger

25 Mar

Jag har ett problem:

En pysslig och hyfsat hemmakär tjej i tjugofemårsåldern, med känsla för inredning, kom fram och sade till honom: ”Mästare, jag skall följa dig vart du än går.” Jesus svarade: ”Rävarna har lyor och himlens fåglar har bon, men Människosonen har inget ställe där han kan vila sitt huvud.”

Jag tror inte att det nödvändigtvis skulle bli lättare för mig att följa Jesus om jag var hemlös.

Men jag tror å andra sidan inte att Jesus botaniserar bland blomkrukor och designade tvålpumpar. Inte ens på loppis. Eller ägnar flera kvällar i rad åt att välja mellan blankt eller matt kakel till badrummet. Eller lägger pengar på inredningsmagasin som listar de senaste trenderna. Eller möblerar om och köper nytt och väntar på Åh-vad-fiiint-bekräftelsen från vännerna.

Som sagt, jag tror inte Jesus menar att jag ska göra mig hemlös eller sälja min älskade säng. Men hans ord säger mig något om att mitt intresse för hem och inredning är minst sagt osunt. Jag tror helt enkelt inte att han går på min innerliga längtan om att helhjärtat följa honom när det upptar så mycket av min tid. Jag gör det knappt själv längre. Och ändå är det så himla svårt att värja sig emot. Inredningsmagasin överallt. Kreativa ådran pulserar och vet liksom inte något annat än att byta plats på kuddarna i soffan. Varje tv-kanal har minst ett inrednings-/byggprogram. Varje morgontidning en bostadsbilaga. Loppisar ploppar upp överallt. ”Alla” renoverar och pratar om köksinredning. Och få ifrågasätter omtapetsering av hela lägenheter där förra ägaren bara hade fel stil sist hon tapetserade om (förra våren).

Mästare, jag ska följa dig vart du än går.

Jag ska bara gå in här och kolla vårens tyger.

7 svar to “Vårens tyger”

  1. Kristin 25 mars, 2011 den 22:05 #

    Jag tycker inte att det är osunt att vara pysslig, jag tycker att det är gött.

    • linda 25 mars, 2011 den 23:59 #

      Jag tycker också det är kul att pyssla, det var inte det texten handlade om. Den handlar om min (vår tids?!) upptagenhet kring inredning, och sett i förhållande till bibeltexten har jag svårt att få ihop det om jag vill följa efter Jesus.

      • Maria H 26 mars, 2011 den 17:24 #

        Jag tycker att det är bra att du reflekterar över det. Kanske kommer du fram till något som känns bra både i dina och Jesu ögon.
        Dessutom är det väldigt vårdande att komma hem till någons ombonade och varma hem. Kanske kan du använda ditt intresse för inredning som en del i din gästvänliga tjänst för dina medmänniskor?! Vad vet jag…?

  2. Linda 26 mars, 2011 den 17:56 #

    Jo men absolut. Ombonat och hemmakänsla är ju viktigt och eftersträvansvärt tror jag. Det är bara den här tidens vansinniga inredningsINTRESSE, eller besatthet, som känns så off the road. Och så svårt att komma undan. Och att hålla balansen mellan besattheten av en trend och skaparkraften och inspirationen från Gud.

  3. erica 29 mars, 2011 den 15:58 #

    Jag känner att jag vet vad du pratar om.

    • Lindis 29 mars, 2011 den 18:12 #

      vi kanske kan ses någon gång i så fall…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Ett kritiskt inlägg om inredingstrender | duger.se - 11 juli, 2013

    […] har skrivit förut om min kluvenhet till mitt inredningsintresse, och skrattat i smyg och offentligt åt olika […]

Kommentera

