”Killarna är visst inte här idag”

3 Maj

Jag kan ta upp kollekt. Alldeles säkert kan jag till och med göra det ganska bra. Jag har haft betydligt svårare uppdrag i mina dar – ja, jag har till och med burit en kollektbox förrut. Jag kan le trevligt både mot dem som lägger en slant och mot dem som skakar urskuldande på huvudet. Sen går man fram på en liten rad, ber för att pengarna ska få hamna där de behövs och räcka lika länge som fem bröd och två fiskar en gång gjorde. (Trots att majoriteten av oss hade kunnat lägga rätt mycket mer.) Jag klarar det också.

Men av någon anledning började jag känna mig osäker i uppgiften. Tankarna gick i banor som ”klarar jag verkligen det här?” och kollektboxen kändes tung och klumpig i min hand. ”Tänk om jag tappar den… Tänk om pengarna inte blir välsignade för att jag ber fel eller börjar insamlandet i fel ände av bänkraden.”

Anledningen kan ha varit att jag och kompisen fick uppgiften med väldigt kort varsel, en ytterst tvivlande blick och motivationen; ”Ja, vi brukar ju alltid ha killar till det här. Men kan ni tänka er att göra det? Killarna är visst inte här idag.”

Sånt här möter unga tjejer dagligen – man hämmas av andras förväntningar eller krav eller förutfattade meningar ellervaddetnuär och blir inte riktigt tagen på allvar. (Säkert har du också exempel på detta?) Att se hur människors handlingsutrymme begränsas på grund av kön, etnicitet, sexualitet, funktionsnedsättning, ålder… Det gör mig så vansinnigt ledsen. Och jag tror att det gör ont i Gud.

7 svar to “”Killarna är visst inte här idag””

  1. Upprörd 3 maj, 2011 den 10:21 #

    Var finns denna inkrökta församling? Häng ut och förnedra dem på nätet!

    • Josefine 3 maj, 2011 den 13:33 #

      Åh, min poäng är att det här finns överallt. I församlingar, organisationer. På skolor och arbetsplatser. Varje dag. Och för det mesta mer dolt än i mitt exempel. Vi behöver nog lite till mans och kvinns bli medvetna om den här problematiken, så att vi lägger märke till det som finns omkring oss och kan påverka det till det bättre.

  2. Elisabet Lindblom 3 maj, 2011 den 23:04 #

    Ja, men det här känner jag verkligen igen från de flesta församlingar (goa och fina församlingar) som jag varit i. Jag tror att det ofta handlar om att man inte tänkt på det bara. Jag hoppas det. Jag hade nog inte gjort det förut.

    Och jag håller med dig om att om vi inte öppnar våra ögon så kan vi inget ändra.

    (och tack för idag!)

    • Josefine 5 maj, 2011 den 09:48 #

      Ja, hoppas att du har rätt. Och tack själv :]

  3. maja 18 maj, 2011 den 11:47 #

    Josefine.
    Igår frågade mig någon ”hur vet man vem som är förtryckt?”. Jag sa att jag inte var säker, men undrade om man inte i vissa sammanhang och i vissa delar av världen skulle skaka på huvudet åt den frågan…
    Jag har fått känslan av att tjejer odlar en sämre självbild än killar i kristna sammanhang. Att tjejer uppfattar sig själv ha lite lägre värde, bara för att de inte är killar. Att Bibeln kanske, kanske ger stöd åt det. Att man inte riktigt låter tjejer ta samma plats som killar. Att det är lika okej att kalla Gud hon som han, men vi gör det gärna ändå inte.
    Men jag vet inte.

    Tack för att du skrev det här.

    • Josefine 18 maj, 2011 den 12:26 #

      Hej Maja, nu hittade jag en text du skrivit.
      http://kristenunderjord.wordpress.com/2010/10/13/alla-kristna-ar-feminister/

      Tack speciellt för det här:

      ”Det jag menar med feminism är att kvinnor ska vara likställda med männen, och kanske borde det inte heller finnas några sådana maktstrukturer överhuvudtaget. Ett gott föredöme i det här, som i allt annat, är Jesus – han vakade inte över sin egen jämlikhet med Gud utan underordnade sig frivilligt. Möjligtvis är det enda sättet att uppnå jämlikhet att göra detsamma, att frivilligt underordna sig.”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Maja: Det sanna jämställdheten finns i Kristus « Kristen Underjord på nätet - 8 mars, 2012

    […] gör oss kvinnor förminskade och som sårar, det har det funnits länge. Många av oss bär på mindervärdeskomplex på grund av detta och tvivlar på att vi har något att tillföra, eller om vi lika lämpliga att […]

Kommentera

