Blodigt allvar

7 Maj

I måndags mördades bin Ladin och amerikanerna firade hans död hela natten. Så himla osmakligt. Man blir besviken på mänskligheten, som min kollega sa. Jag rös varje hel timma när Ekot rapporterade om segerfesterna på Washingtons gator. Jag grimaserade när jag läste Obamas ord om att rättvisa nu har skipats, och när jag hörde Clintons tal om att Amerika är oslagbart.

När jag kom hem läste jag en dagen-blogg som refererade till Brian McLarens blogg där det bland annat står att läsa: Joyfully celebrating the killing of a killer who joyfully celebrated killing carries an irony that I hope will not be lost on us. Are we learning anything, or simply spinning harder in the cycle of violence?

I år är Frizons tema Fred på blodigt allvar, och i skuggan av denna veckans ”rättviseskapande” och alla vårens händelser i arabvärlden känns det som ett högaktuellt ämne. Det känns spännande och utmanande och jag ser redan fram emot vad sommarens festival kommer att föra med sig. Och i dag väntas högsommarvärme, sägs det. Jag stänger in mig på EFK:s kontor för att tillsammans med några stjärnor förbereda gudstjänsterna i Magasinet. Så länge kan ju du läsa årets tematext här, den är bra.

7 svar to “Blodigt allvar”

  1. Josefine 7 maj, 2011 den 20:49 #

    Åh, viktigtviktigtviktigt. Gott och bra att du finns med i förberedelserna.

  2. Elisabet Lindblom 10 maj, 2011 den 10:42 #

    jag har verkligen tänkt på det här med firandet och hämnden. tack för att du skrev om det jag tänkte på!

    • Linda 11 maj, 2011 den 22:29 #

      Så skönt att höra att fler funderar. ”Fast” att det var bin Ladin. Men döden är ju döden för alla. Och livet är livet för alla. Man skulle vilja skriva mer. Det känner jag nästan jämt, men jag har svårt att hitta fram…

  3. lisa 11 maj, 2011 den 12:22 #

    ja ibland asså undrar man..
    fint skilldrat!

    • Linda 11 maj, 2011 den 22:30 #

      Tack Lisa!

  4. Elisabet Lindblom 12 maj, 2011 den 19:33 #

    att det var bin ladin blir dessutom en sorg över oförmågan till förlåtelse, försoning och förändring. över människans brister kanske, vår ofullkomlighet. Man hade önskat tårar över att det inte fanns någon väg till möten…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Let’s get physical! « sammanlagt.se - 28 april, 2012

    […] augusti leder vi, liksom förra året, gudstjänsterna i magasinet. Temat för hela festivalen är Kroppen, och tematexten finns i sin […]

Kommentera

