Att läsa böcker

19 Maj

Flera av mina vänner tror att jag läser mängder av böcker. Men jag är periodare: jag har faser då jag raketläser flera böcker. Men emellanåt läser jag inte en sida. Och så finns det tider då jag, ja, faktiskt, läser mängder av böcker.

Utan att komma någonstans. Nu är en sådan tid.

Sex Gud av Rob Bell. Emil och jag gillar att läsa högt tillsammans, och den här började vi läsa för någon månad sen. Ett kapitel eller stycke någon kväll då och då. Emil gillar Robban, jag har inte riktigt bildat mig någon uppfattning. Den här boken är väldigt lättläst men vi vet inte riktigt vart det ska sluta.

Att komma hem av Henri Nouwen är en bröllopspresent kan man säga. Vi fick dubletter av någon bok och bytte den ena till bland annat den här. Jag har bara börjat och inte riktigt gett den någon schysst chans (hade till och med glömt bort att jag börjat läsa den). Men jag har hört att Henri ska vara bra och det jag läst om honom har varit inspirerande.

Herr Gud, det är Anna har jag läst förr och gillade skarpt. På Nya Musik sålde de ut den för 15 kronor så jag köpte flera ex och gav bort till höger och vänster. Bland annat i födelsedagspresent till Emil innan vi blev ihop. Vi började läsa högt ur den för fyra år sedan men sen… ja, sen hände något och Emil vet fortfarande inte slutet.

Momo – eller kampen om tiden av Michael Ende har jag hört ska vara bra. Så jag köpte den för snart utgånga presentkort på adlibris. Har bara läst några sidor sen kom Drottningoffret i vägen. I sommar kanske.

Vilken fågel? av Magnus Ullman lånade jag som sagt på Biblioteket förra veckan. En regnig morgon tog jag bussen och då höll den här boken mig vaken. Jag har läst om svanar, gäss och änder men är nyfiken på fler arter!

Markus Zuzaks Boktjuven har legat till sig här hemma. Jag började läsa för några veckor sedan och var exalterad. Sen sa en kollega att hon aldrig läste ut den. Den blev långrandig, eller nåt, tyckte hon. Jag ska försöka glömma det och fortsätta snart.

Äktenskapsboken av ett käckt brittiskt par fick vi i bröllopspresent. Den är ganska dåligt översatt med många stavfel, men de senaste åren har vi läst högt ur den när vi fått lust och vi gillar den. Vi har ju båda skilda föräldrar och genom att läsa den här boken känns det som vi får del av erfarenheter vi saknar: hur man underhåller ett bra äktenskap och rättar till saker när det går snett, till exempel.

Var, när och hur läser du helst böcker? Och vilka?

3 svar to “Att läsa böcker”

  1. Maria H 20 maj, 2011 den 09:40 #

    Jag längtar efter böcker!! Om några veckor när jag är klar i skolan ska jag läsa romaner! Jag bryr mig nästan inte ens om vilka, bara jag sugs in i dem.

    Emil, skärp dig, du måste ju läsa slutet på Anna!!

    Kram på er.

  2. Kristin 22 maj, 2011 den 23:04 #

    jag har heller inte läst slutet på Anna …

Trackbacks/Pingbacks

  1. En trave böcker | duger.se - 9 maj, 2012

    […] bord och hyllor runt om i lägenheten. Har i dag samlat upp dessa, och när jag kikar på den här högen som jag travade upp för snart ett år sedan ser jag att två av böckerna är de samma. Påminns dessutom om två andra böcker som har fått […]

Kommentera

