MegaMycketMedia

12 Sep

Just nu upplever jag någon slags media-eufori.

Dels håller jag på med en rest från mitt första år på Missionsskolan, som gör att jag just nu läser de här två böckerna. Amusing ourselves to death handlar om hur TV-mediet förändrade det offentliga samhället i grunden, och hur vi bara blir dummare och dummare i en tid som inte längre präglas av det tryckta ordet. Retrofuture handlar om det paradigmskifte vi upplever vad gäller teknologi och media, och framförallt hur kyrkan ska möta denna nya värld. Bra böcker som rekommenderas för alla och envar.

Dels har jag på olika sätt blivit sjukt intresserad av den samtida media-debatten. Och med det intresset kan man inte ha en bättre vän än Medierna i P1. Så berikande, typ varje vecka. Den senaste tiden mycket om dagstidningarnas kommentarsfält.

Förra veckan hörde jag också ett intressant avsnitt av Nya vågen i samma kanal. Programmet handlade om reklambranschens alltmer smygande metoder, där hemmavideos på youtube kan visa sig vara beställda av företag som pröjsat för produktplacering. Medverkade gjorde också Morgan Spurlock (Super Size Me m.fl.) som gjort en film om produktplacering… byggd på produktplacering. Vill se den!

3 svar to “MegaMycketMedia”

  1. Sofie 13 september, 2011 den 18:48 #

    Den går på Roxy såg jag, vill också se! Och tack för i helgen hörni, det var supermysigt. Förlåt att vi gick utan att säga hejdå, vet inte vad som hände där egentligen. Ha en fin höst så ses vi, nästa gång tar jag revansch på fia. Kram på er!

    • Linda 13 september, 2011 den 20:33 #

      Ja, eller om det var vi som gick utan att säga hejdå… Tack själv! Kram.

    • Emil 13 september, 2011 den 21:43 #

      Tack för tipset om Roxy, visste inte att den gick där. Och tack själv Sofie, alltid ett nöje med dig. Kram.

Kommentera

