En bra början

20 Sep

I förra veckan när jag min dåliga vana trogen ögnade igenom dn.se, fastnade jag för en rubrik som handlade om att inleda en roman. Följande stod i ingressen: ”Att börja en roman kan vara en hopplös konst. Långt eller kort, stramt eller slingrande? I Sverige pratar vi oroväckade ofta väder redan i första meningen.”

När jag häromkvällen öppnade Mustafa Cans bok Tätt intill dagarna kom jag att tänka på den artikeln. Efter att på allra första sidan återgett två andra författares rader (bland annat Antonio Tabucchis: ”Man säger att döden är en gåta, men det faktum att man existerat är en ännu större gåta.”) inleder Can sin bok om sin döda mamma så här:

Kära mor, jag kysser dina händer och vilar mitt huvud i ditt knä, där du sitter i skuggan av ett mullbärsträd och njuter av den himmelska friden.

Egentligen vill jag återge de första fem, sex sidorna. Det är fantastiska meningar, en helt makalös inledning (som i praktiken är en lång och utsvävande parentes)! Jag vill gråta och le om vartannat. Och trots att jag inte kommit mer än ett tjugotal sidor i boken kan jag redan säga att den är värd att betala för bara för de där första sidorna. Varenda människa borde springa till närmsta bibliotek och låna, smygläsa på första bästa bokaffär eller rent av köpa hem boken! Jag ska inte beskriva den närmre, men det kan vara de bästa första sidorna någonsin!

Tillbaks till artikeln. Himla kul att gå igenom flera böckers början alltså! Jag blev inspirerad och kollade upp några första-meningar. Här är en liten tävling!
Enkla regler: Följande meningar är början på sju olika böcker – vilka?

1. ”Jag har två vänner. En god och en dålig. Och så har jag min bror. Han är kanske inte lika sympatisk som jag, men han är OK.”

2. ”Först färgerna. Sedan människorna. Det är så jag brukar se saker. Eller det är åtminstone så jag försöker se dem.”

3. ”Det hade blivit en årligen återkommande händelse. Mottagaren av blomman fyllde nu åttiotvå år.”

4. ”Astrid. Juli 1942, Västra Sångeby, Dalarna: När solen sjönk bakom skogens vägg lade vi oss ner, och den vita natten uppslukade oss. Det har varit natt sedan dess.”

5. ”I begynnelsen fanns Ordet, och Ordet fanns hos Gud, och Ordet var Gud.”

6. ”Skillnaden på en mänska och en ängel är lätt. En ängel är mest inuti och en mänska är mest utanpå.”

7. ”Åskskurens sista droppar hade nätt och jämnt slutat falla då vandraren stoppade kartan i fickan, rättade till ryggsäcken på sina trötta axlar, lämnade sin skyddande plats under en stor kastanj och gick ut på vägen.”

Och priset till den som först kammar hem flest rätt: Att med valfri mening inleda ett kommande blogginlägg – vilken ära!

5 svar to “En bra början”

  1. Maria H 21 september, 2011 den 13:08 #

    5 är Johannesevangeliet och 6 är Herr Gud, det är Anna av Fynn.
    Är 1 Naiv. Super. ? Och 3 skulle kunna vara Män som hatar kvinnor? De övriga vet jag inte.

  2. maja 22 september, 2011 den 21:12 #

    jag kan bara nr 5, men jag blir hemskt sugen på att både läsa och skriva mer.

  3. Elisabet 14 oktober, 2011 den 21:15 #

    ok, jag gör ett försök- men eftersom jag gissar gissar jag nog mest på författare:

    1. Något av Jonathan Safran Foer?

    2.?

    3. Torgny Lindgren?

    4. Jag tror att jag läst den, men det får ändå bli ?

    5. Det är väl Johannesevangeliet?

    6 och 7 ?

    Haha, det blev inget vidare. men kul grej med inledningar.

  4. Pernilla 28 december, 2012 den 18:13 #

    Nr. 4 är ”Nu vill jag sjunga dig milda sånger” av Linda Olsson

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sista chansen nu! « sammanlagt.se - 14 oktober, 2011

    […] det ingen mer som vill gissa rätt i min tävling? Like this:GillaBli först att gilla denna […]

Kommentera

