Himmel över Afrika

28 Sep

Mitt sökande efter information om Sveriges vapenproduktion och –export ledde mig till Sten Tolgfors blogg. Med ett förnöjsamt leende mötte hans blick min skeptiska. Bara en dataskärm mellan oss. Och lite annat.

Under den fina rubriken som jag snott (se ovan) beskriver Tolgfors en Djiboutiutflykt han gjorde förra sommaren. Han skulle hälsa på stridsfartyget Carlskrona och den svenska styrkan ME02.

Själv kommer jag att tänka på en natt i en by i Kongo Brazzaville och den mäktigaste stjärnhimmel man kan tänka sig. Aldrig nånsin har jag känt mig så liten och så trygg på samma gång. Där nånstans får det börja – mitt sökande efter bistra fakta. Slutdestinationen är en C-uppsats om motiven bakom svensk vapenexport. Hoppas bli arg på ett konstruktivt och demokratiskt sätt.

6 svar to “Himmel över Afrika”

  1. Percy 28 september, 2011 den 10:59 #

    ”Slutdestinationen är en C-uppsats om motiven bakom svensk vapenexport.”
    Woow, kanonbra ju! Väldigt intressant och hemskt ämne!

  2. Frida 4 oktober, 2011 den 18:42 #

    länge sen man såg den bilden! Så det är det C-uppsatsen blir om…

    • Josefine 5 oktober, 2011 den 09:18 #

      Ja, tack! (Fotot är Fridas!) Tänkte det var fint med en bild från byn där stjärnhimlen fanns… C-uppsats är spännande. Och lite svårt. Hörs snart?

  3. Samuel Ö 10 oktober, 2011 den 10:16 #

    Åh, Musana! Jag var där för ett tag sedan, det var fint. De hade renoverat huset vi bodde i, lagat verandan och murat om trappan.

    Lycka till med uppsatsen, bra ämne! fast dåligt att det ens existerar…

    • Josefine 11 oktober, 2011 den 22:29 #

      Men hej Sam! Åh, Musana… :] Är du i Sverige nu?

  4. erica 15 oktober, 2011 den 00:10 #

    Minns nu en liknande stjärnhimmel som dundrade över mig en kväll i Tanzania, den första förälskelsens vecka. När jag fortfarande inbillade mig att det var vackert med barn i trasiga kläder.

Kommentera

