Någon att falla tillbaka på

8 Okt

”Blunda och tänk på de tre viktigaste personerna i ditt liv! Var någon av personerna du såg dig själv? Inte? Nä, så är det för de flesta men för ett lyckat mindset behöver du ha dig själv där och falla tillbaka på när allt annat vacklar och du tappar bort dig och inte vet vilken väg du ska gå.” Ungefär.

Igår var det dags för den årligt återkommande Tandvårdsdagen här i Örebro län och det bjöds flera olika föreläsningar att gå på. Jag satt kvar i kongresshallen hela förmiddagen och lyssnade på två psykologer och den konstnärliga produktionschefen på Svenska kammarorkestern. Mer eller mindre intressanta föredrag.

Den första föreläsningen hade rubriken Jobbet Tiden Livet  – att rikta kraft i rätt riktning. Ett föredrag helt rätt i tiden, om man säger så. Många verkade superförtjusta. Psykologen var ett riktigt energiknippe iklädd cheerleaderinspirerad dräkt. En hel del bra påminnelser, som att vila de olika delarna i hjärnan genom varierade aktiviteter, vikten av att röra på sig osv. Och så mindset. Kan man vara mer rätt i tiden undrar jag, särskilt som hon utövar både yoga (för att samla kraften) och karate (för att rikta kraften).

Min anteckning från föreläsningen är ovanstående citat samt frågan ”Vad är jag att falla tillbaka på?”
Undervisning av detta slaget tycks mig alldeles tomt och ihåligt utan Gud.

Käre gode Gud.

 

(Min anteckning från den andra psykologens föreläsning om kommunikation lyder: ”Höga visan – Från Salomo till Drottningen av Saba???”)

Ett svar to “Någon att falla tillbaka på”

  1. Elisabet 26 oktober, 2011 den 19:43 #

    lyssnar på en låt: ”Vart jag mig i världen vänder står jag här med tomma händer, längtar efter någon som kan rädda mig.” (vissteligen lyssnade jag inte på hela texten. men ändå ett passande citat. tänkte jag.)

Kommentera

