Små människor och stora dagar

15 Okt

Vilken skitdag. Tog äntligen tag i att sy Sandras necessär. Jag vet inte vad som har hänt, med de senaste gångerna jag sytt de där necessärerna går inget som jag vill på första försöket. Jag blev alldeles kokhet medan jag satt där och sprättade. Tillslut blev den klar och ganska bra.

Efter det provade jag min nya skalpellpassare. Ja, det är som en skalpell som sitter på en passare så man kan skära ut cirklar. Tänkte göra fina kort men det var svårt att få till jämna cirklar eftersom mittenhålet blir större och större hela tiden och då blir ju inte cirkeln rund. När jag skulle ställa om cirkelns diameter hade jag skruvat åt skruven så hårt att jag fortfarande inte fått upp den. Vrål, vrål och hyperventilering!

Tog en tur till loppisen. Vet inte varför, trängsel brukar inte liva upp. Träffade två kollegor där som berättade att det varit slagsmål mellan några kvinnor så att polisen kommit dit. Tur att jag inte var där när det hände för då skulle jag säkert gett mig in i bråket. Sedan gick jag ut och köpte några majskolvar och ett par knippen persilja. Gick hem, och medan jag värmde på rester från igår sa jag högt för mig själv ”I dag ska jag äta glass.” Och så blev det. Efter lunchen satte jag på kaffe och tog fram glass och nougatsås, satte mig tillrätta i älskade kökssoffan och slog på radion. Radioteatern i p1.

Frid. Vilken fantastisk stund.

Alltså p1. Jag försöker lyssna mer och mer på den kanalen. Så fantastisk. Fantastiskt vanlig på något vis. Inte häftig alls bara vardaglig, som om hallåan sitter vid mitt köksbord och läser upp vad vi nu har hört och vad vi ska få lyssna till härnäst.

Det var en bra och rolig radioteater. Jag undrar hur många andra som lyssnade på den. Och varför. Och vad de tyckte. Jag undrar hur många som brukar slå på p1 för att bara sitta och lyssna, liksom inte bara har den på i bakgrunden.

Jag undrar vad jag ska göra resten av dagen.

Kommentera

