Något att äta på en måndag

7 Nov

Emil och jag äter så fantastiskt god mat typ hela tiden. Jag antar att det är en följd av att vi är så grymma på att laga mat. Och:

att vi under ganska många veckor nu gjort en matsedel veckovis med recept från Icas Buffé, Tjocka släktens receptpärm som vi fick i bröllopspresent med mera.

Under veckan som följer kommer vi därför dela ett recept om dagen. Här är det första: pass på!

Aaaasgod fläskytterfilégryta

  • 500 g fläskytterfilé (finns då och då till väldigt bra pris. Vi har väl en tre kilo i frysen då både Emil och jag nappade på samma erbjudande oberoende av varandra…)
  • 3 dl grädde
  • 2 dl créme fraiche
  • 200 gr trattkantareller eller champinjoner
  • 1 röd paprika
  • 1 gul lök
  • vitlök
  • purjolök
  • 2 msk chilisås

Stek köttbitarna och fräs grönsaker och svamp. Blanda i allt såsigt och låt puttra en stund. Servera med ris eller bulgur eller whateveryouwant.

2 svar to “Något att äta på en måndag”

  1. Sofia Callerud 7 november, 2011 den 22:20 #

    Era gastronomer! Så fint med lista. Jag skriver under på enbart kulinariska upplevelser i ert hem! (Som i lördags tillexempel,mums!) Toppen med receptet, jag köpte också billig fläskytterfilé nyss. Svampen ska vara färsk antar jag? Har bara torkade trattisar, men det borde la funka, kanske inte 200g då…

    • Linda 7 november, 2011 den 22:54 #

      Hehe, gött att du kommenterar och inte bara tjuvläser, som vissa andra…
      Vi körde med förvälld fryst svamp – jag kan inget om torkad. Kör i vind!

Kommentera

