Vi har ett träd

9 Nov

En av de bästa sakerna med vår lägenhet är trädet vi har utanför köksfönstret.

Det är på många sätt ett vanligt träd, och ändå ger det mig en särskild glädje. Året om. I oktober kan det se ut så här till exempel.

I morse, när Linda gick till jobbet såg det ut så här. Då visste jag att det skulle bli en bra pluggdag vid köksfönstret.

När solen väl gått upp insåg jag att det verkligen är november nu. Alla färger är förbi, och om man inte visste bättre skulle man tro att det nu bara är snön som kan ge det här trädet en vacker vinterskrud.

Men nu vet jag bättre. Efter två tidigare vintrar i den här lägenheten har jag nämligen förstått att jag inte är den enda som har en särskild relation till det här trädet. Det är det också ett gäng (ibland ett tiotal) domherrar som har. Och de klarar alldeles utmärkt att sätta färg på det där trädet en novemberdag.

Och till min glädje kom de idag.

Välkomna tillbaka!

4 svar to “Vi har ett träd”

  1. Sofia Callerud 9 november, 2011 den 14:04 #

    Åh, fina bilder! I en av mina favoritböcker (Igelkotten elegans) tänker Paloma vid ett tillfälle: ”Det ligger så mycket mänsklighet i förmågan att älska träd” – sen följer en fin liten utläggning som jag inte kan återge nu. Men det stämmer nog på något vis.

    • Emil 9 november, 2011 den 14:48 #

      Spännande! Då får jag ta och sätta fart på läsningen. Är på sida 92 i Igelkotten, men har inte stött på någon träd-utläggning än. Håller utkik.

  2. ks 10 november, 2011 den 11:33 #

    (Jag tog till mig av en pik som linda nämnde i en kommentar häromdagen om att det är många som läser men inte alls lika många som lämnar en kommentar. Jag förstår er fullt och jag känner mig lite skyldig då jag ofta svänger förbi här utan att säga hej. Därför ska jag nu lämna en kommentar. )

    här kommer den:

    Ni är så roliga jag smäller av. Liknande upplevelser har jag från min tonårstid då jag ofta åkte till min mormor på eftermiddagarna. Vi pratade ofta om kajorna på grannens tak. Ja… det blev en gång var tionde minut då hon var lite glömsk.

    Titta vad många kajor på grannens tak!
    Ja, titta

    Nämen har du sett vad många kajor!
    Ja, jo det har jag sett.

    Nu är det helt fullt med kajor på taket
    Jooo…

    Fastän vi pratade så ofta om grannens tak utvecklade jag nog aldrig en så stark relationen till taket som du verkar ha gjort till trädet. Grattis!

  3. ks 10 november, 2011 den 11:37 #

    baha, fast nu när jag tittar på ”senaste kommentarer” så ser jag att där endast är mitt namn som visas. kanske är jag inte helt förskräckligt dålig på att kommentera som jag trodde. However. Ha en bra dag!

Kommentera

