Något att äta på en fredag

11 Nov

Nä, alla har inte något att äta i dag. Heller.

Männen spelar dragspel utanför Systemet, kvinnorna sitter längs affärsgatorna med tomma pappmuggar från hamburgerkedjor och ber om pengar. Deras ögon bönar om hjälp.

I dag skriver Nerikes Allehanda om tiggarna från Rumänien och på nätet har de dragit igång en ”diskussion” som kunde varit så intressant, ställt frågor som vi var och en behöver ställa oss längst in i hjärtat och prata om i kafferummen:
Vems är ansvaret?
Är det ditt?
Deras eget?
Kanske socialtjänstens?
Eller borde polis och migrationsverk ingripa?

Nästan jämt när jag läser kommentarer på dagstidningar blir jag arg och jag försöker hålla mig undan. Men så drogs jag till kommentarerna i dag igen.

Det gör så ont i hjärtat, jag kippar efter luft, jag får så ont i magen, jag mår illa. Egentligen vill jag bara slå, men jag är ju inte så stark och det är ju så dumt att slåss. Men vad tusan! Jag finner inga ord. Förra året ville inte Danmark vara hela världens värmestuga, och i år ropar Sverige att vi inte är hela världens socialbyrå. Men vad vill Sverige, och Danmark, vara då?

Tänk att Sverige har blivit ett så individualistiskt och egocentriskt land. Tänk att det aldrig är svenskens fel och att vi aldrig har ansvar för en annan människa. När fick svensken sitt hjärta utbytt mot en sten så att hon kan gå förbi en hemlös frusen människa som ber om en femkrona, bara för att ”de tagit sig hit utan att tänka på returresan”.

Gode Gud, förbarma dig över oss allihopa!

————————————-
Uppdatering 111112 08.05

Det verkar som det bara är mest puckon som skriver i kommentarsfälten på NA, tydligen har många hört av sig för att de vill hjälpa. Magontet släpper.

Kommentera

