Gillestuga i trädgården

7 Dec

Imorse lyssnade jag på P1 som jag brukar, och fick bland annat höra en debatt mellan Stefan Attefall (bostadsminister) och Danielle Zachrisson (bostadspolitisk samordnare för jagvillhabostad.nu). Danielle berättade att hon har en kompis som tvingats sova i en gillestuga i sin mammas trädgård. Det låter jättejobbigt tycker jag.

gillestuga,  ett oftast i källarplanet inrett rum i nutida såväl en- som flerbostadshus, i sistnämnda fall gemensamt för alla hyresgäster. En gillestuga används dels vid fester, dels ofta som ett oömt vardagsrum. P.g.a. låg takhöjd och små eller inga fönster inräknas utrymmet vanligen inte i den ordinarie bostadsytan.

Nationalencyklopedin

En gillestuga i trädgården måste alltså vara någon slags underjordisk håla. Om detta är vad vi studenter har att vänta oss i framtiden så vill jag verkligen inte vara med. Och jag blir mörkrädd när jag efter en googling inser att Danielles vän inte är den enda som tvingats bo under sådana här förhållanden.

Min fråga blir således: Kan Stefan Attefall rädda oss från trädgårdarnas underjord, eller är det bättre att vi vänder oss till (det lysande) radioprogrammet Språket?

3 svar to “Gillestuga i trädgården”

  1. Danielle 8 december, 2011 den 11:30 #

    Jag är mycket väl medveten om min felsägning. Jag menade naturligtvis friggebod.

    • Emil 8 december, 2011 den 11:47 #

      Tack för förtydligandet Danielle, och hoppas att du har överseende med oss obotliga språkpoliser. När du nu hittat till sammanlagt vill jag passa på att säga att jag – mitt ironiska inlägg till trots – uppmuntrar allt ert engagemang. Heja er!

      • Danielle 8 december, 2011 den 11:53 #

        Språkpoliser behövs!

Kommentera

