Det finns många som vill dig väl

16 Dec

Igår efter jobbet cyklade jag in till stan för att träffa Emil och äta lunch. Verkligen härligt (vi gick länge på Myrorna och jag kan verkligen rekommendera deras bokavdelning: verkligen lyckad kombination bokhandel-/biblioteksatmosfär!). När vi gick längs affärsgatan klev jag på en platta där någon hade skrivit: Det finns många som vill dig väl.

Så skönt att bli påmind om det nu när man hör om alla stollaprov (som min farfar brukade säga) som folk ställer till med! Man slåss och stjäl och mördar.

Men de flesta vill oss väl.

Detsamma sa Renata Chlumska i Sommarpratarna när hon fick frågan om hon inte var rädd när hon ensam paddlade och cyklade längs USA:s kust. Vi vet ju att det finns sjuka och dumma människor som verkar kapabla till allt, men inget hände Renata under hennes dryga år på denna expedition, tvärtom mötte hon en massa generösa och nyfikna människor. Vad fantastiskt att få erfara det: att de flesta vill än väl.!

Jag gillar inte när jag inte kan lita på människor. Egentligen ogillar jag mitt beteende i de situationerna mer än det faktum att människan jag har framför mig kanske ljuger. Det är något med misstron som känns olustigare än lögnen. Den beror ju på något sätt på mig. Och på erfarenheter förstås. Men jag vill tro varje människa.

Folk säger att jag är godtrogen. Men det borde vara varje människas rätt att kunna vara godtrogen. Jag tror det lönar sig att tro på varje människa och bli sviken några gånger, än att möta alla med misstro.

Det finns många som vill dig väl. Amen.

Kommentera

