Ett val som inte kräver bevis

12 Jan

DN.se har just publicerat första delen i serien Gud och jag. Jag tror det blir intressanta artiklar att läsa och i det första reportaget möter vi läkaren och katoliken Christina Doctare. Ja, läkare och katolik – hur i all sin dar går det ihop, undrar artikelförfattaren och stora delar av Sveriges befolkning. Så här svarar Christina på frågan om hennes naturvetenskapliga skolning inte kolliderar med religionen:

– Nej, naturvetenskapen är bara ett av flera sätt att försöka beskriva livet. Nöjer man sig med det så blir det väldigt torftigt och fyrkantigt. Självklart kan jag inte vetenskapligt bevisa Guds existens. Med de begränsningar i ord och bilder som vi har är det mycket vi inte kan förstå – oändligheten till exempel, och evigheten.

– Men jag tror att det andliga är en dimension som vi människor är skapta att ta emot. För vi kan inte leva utan mening och sammanhang, och religionen är meningsskapande. Att be till en allsmäktig Gud är ett medvetet val jag gjort, ett val som inte kräver bevis.

Kommentera

