Var fanns vetenskapen då?

17 Jan

Dagens nyheters serie Gud och jag fortsätter. I dag läser jag om Anna som tror på vetenskapen: I Uganda såg läkaren Anna Bergström, 28, sju döda spädbarn i ett handfat. ”Var fanns Gud då?” undrar Anna.

Så står det på första sidan och min första tanke blev: Gud var där, men var fanns vetenskapen? Barnen var ju döda trots allt. Men jag tror att Gud inte finns med oss bara i livet utan också i döden/livet efter jordelivet. Det känns självklart och jag vill tro att även Gud stirrade ner i det där handfatet. Att de döda barnen inte var döda för honom och att han tog med dem hem till sig. Men vetenskapen gjorde visst ingenting för just de där barnen.

När jag klickade in och läste själva artikeln inser jag att de där formuleringarna kanske mest var olyckligt hopklistrade med varandra. Jag tycker det var ett bra reportage. Och även om det är olyckligt när människor inte kan eller vill tro på Gud, så har den här humanisten/ateisten riktigt goda och sunda och inspirerande tankar.

Ibland får Anna höra att hon låter hård när hon berättar att hon inte är troende. Kanske beror det på hur en del ateister försvarar sin övertygelse
– Jag tror som sagt på vetenskapen, men för mig kan det inte innebära något annat än att ha en ödmjuk inställning till livet. Det som vetenskapen säger är rätt i dag kan vara fel om tio år. Därför gäller det att vara beredd att ompröva sin inställning och vara nyfiken på det som ligger utanför dagens kunskapsfält.

Ett svar to “Var fanns vetenskapen då?”

  1. David 18 januari, 2012 den 16:07 #

    Meh hallå, tack för berömmet och jag måste verkligen säga detsamma! Kul att man fick ändan ur och komma in på er blogg nu alltså! Fattar inte hur man kommenterar kommentarer…men va fint ni verkar ha de emil och Linda och va kul ni har ihop, vid varsin dator ;O) / David

Kommentera

