Dubbelheten

29 Jan

Jag läser två lokaltidningar på nätet och kollar vädret i två delar av landet. Jag firar gudstjänst i två olika församlingar. Och har en dubbel uppsättning av tandborste, nattlinne och morgonrock.

Man blir lätt lite splittrad av att leva sitt liv i två städer. När jag är i Linköping saknar jag mina Örebrovänner, systern, Brickebacken, vardagslunken. Hemmalukten och den egna sängen. Det trygga, invanda.

Ändå. Sakta men säkert börjar jag trivas också i Linkan. Även där finns numera välbekanta dofter, smaker och promenadstråk. Nya och gamla vänner, goda semlor. En å full av gräsänder, en märklig dialekt, fula bussar, en fin församling.

Och där bor han som har vunnit mitt hjärta. Det är värt alla tråkiga tågresor i världen.

4 svar to “Dubbelheten”

  1. Elisabet 30 januari, 2012 den 08:28 #

    åh! jag bara gillar och gläds.

  2. Elisabet 30 januari, 2012 den 10:00 #

    alltså: inte det splittringen, men att det är värd det.

    • Josefine 30 januari, 2012 den 11:00 #

      Tack Bettan :] Tack också för julkortet! Lite i efterhand… Det gjorde mig glad!

  3. Percy 30 januari, 2012 den 11:29 #

    Tycker om! 🙂

Kommentera

