Det tvåhundrade inlägget handlar om dagar och nätter och nåd och sånt där

1 Feb

Vissa dagar verkar ha som enda syfte att man ska förstå att uppskatta andra dagar. Och för att jag ska ha vett att njuta av att då och då glida fram på en räkmacka, har jag idag haft rejält oflyt. Spillt, tappat, virrat runt, haft huvudvärk, ont i magen, bränt tungan på hett te. Som grädde på moset lyckades jag sova bort halva dagen – vaknade till mörkret och missad bönegrupp.

Så nu sitter jag här. Mittinatten utan en smula trötthet i sikte. Egentligen har jag alltid älskat att vara vaken när andra sover. På kvällarna och nätterna kan det hända att inspiration och kreativitet tittar fram. Nya idéer ser dagens ljus. Mysstämning infinner sig.

Och så tycker jag att det är så vackert med sovande människor. Höll en miniliten sådan i mina armar igår. Känner en tax som snarkar som en farbror. Sömnen gör oss alla till jämlikar på något sätt. För sömnen får vi kapitulera, släppa kontrollen och lita på att vi är burna.

Och att vi får en ny chans imorgon.

 

3 svar to “Det tvåhundrade inlägget handlar om dagar och nätter och nåd och sånt där”

  1. Percy 1 februari, 2012 den 05:15 #

    ”Sömnen gör oss alla till jämlikar på något sätt. För sömnen får vi kapitulera, släppa kontrollen och lita på att vi är burna.”

    vackert och sant!

    Kram och hoppas du sover nu!

  2. Sofia Callerud 1 februari, 2012 den 21:39 #

    Jag hade en sådan dag idag, började den med att spilla kaffe på mina anteckningar under en föreläsning och sedan slå foten i en dörrkarm. Kanske för att jag ska förstå att uppskatta andra dagar. Ja, det vill jag nog intala mig. Låter hälsosamt. Tack!

  3. Elisabet 2 februari, 2012 den 20:40 #

    wow. vackra insikter, vackra ord.

Kommentera

