Fastetider stundar

21 Feb

Förväntanspirr. Imorgon är det dags.

Det var när jag gick på Missionsskolan som jag fick upp ögonen för det där med fastan. Att det faktiskt finns kristna i min egen kyrkotradition som både tar på allvar och tänker nytt.

Nu ser jag det som en chans till vårstädning – både bildligt och bokstavligt. I hörnen finns gott om gammalt vinterdamm i form av dåliga vanor och dystra tankar på tomgång. Och fönstren är så smutsiga att det både är svårt att se klart och svårt för ljuset att ta sig in.

Jag längtar efter att få rensa bland gamla papper i överfulla pärmar, skänka kläder till second hand, plantera om blommor och tvätta gardiner. Samtidigt finns en Gudagiven tid att avstå, för att få tid och ork till annat. Mindre dator, mer bön och vila. Till exempel. Mindre socker, mer motion och morötter.

Många fastar från kött med klimatet i åtanke – men också som en symbolisk handling för dem som sällan eller aldrig får äta sig mätta. Eller för att skänka pengarna de sparar till någon som behöver dem bättre. Och/eller för att helt enkelt må bättre. Sen finns det ju också folk som avstår från all fast föda. Beundransvärt. Men om jag var en av dem, skulle ni inte vilja möta mig i en mörk gränd…

I alla fall. Jag önskar en tid av inspiration och friska fläktar.
Mer Gud, mindre jag.

Hur tänker du om fastan?

2 svar to “Fastetider stundar”

  1. Emma F 21 februari, 2012 den 16:32 #

    Min gamla bibellärare frågade mig häromdagen, när vi pratade om fastan:
    ”Vad LÄNGTAR du efter?”
    Det ska jag ta reda på och försöka ta fasta på i fastan (hm, det där blev ju nästan någon slags ordlek, inte meningen!).

    Jag vill även bli mer medveten om annars omedvetna val och saker jag gör varje dag.

    Frid!

  2. Elisabet 21 februari, 2012 den 22:23 #

    kloka kvinnor, kloka tankar. jag försöker fortfarande komma ihåg att jag inte behöver t.ex. fasta för att få Guds nåd. kanske snarare för att komma ihåg den? att börja fastan med förväntanspirr låter vackert!

    jag tänkte läsa bibeln lite varje dag för det blir annars lite sporadiskt. kanske minnas att jag inte behöver ta i tills jag spricker, att Guds kärlek är större än både mina misslyckanden och lyckanden. det där med längtan är inte så dumt.

Kommentera

