Semesterbok och bubblor

29 Feb

Innan vi åkte hittade jag en bok på Myrorna som jag tog med mig. Det är fotfarande ingen ordning på mina papper. Bodil Malmsten. Redan på första sidan förstod jag att det är den här boken som jag alltid har velat skriva. Det var ju synd. Att den redan finns.

Men nu när den redan finns: läs den om du vill!

Hon sätter ord på så mycket och liksom… skriver med så roliga utgångspunkter.

Och ni vet: något bubblade i mig men inget kom ut. Förut. Så kom duger.

Nu bubblar det ord och meningar (så där som det gjorde när vi började med sammanlagt) men bubblet har återigen svårt att hitta ut.

”Du går till skrivbordet och sätter dig ned och skriver första meningen i din studie. Inte med varsamhet utan med beslutsamhet! sade jag mig.” (Betong)
/…/ Jag måste börja skriva eller bli galen, jag måste bli galen och börja skriva, måste börja som Rudolf i Betong måste börja, men Rudolf kan inte börja, det blir ingen studie trots att Rudolf har hela rubbet klart i skallen.
Trots det, trots allt, just därför – jag måste bemöda mig, öva mig, slåss –pressa orden upp från marken, slita mig, våga språnget från allting som står i min väg – mitt liv, mina krukväxter, suddgummin, tvättstugetiderna, min plikt – jag måste ta min tid – låna den stjäla den – måste låta orden meningarna motorn rusa utan hänsyn, måste störta framåt vid datorn – spränga manligt – inte kvinnligt tvivlande hackande vikande böjande öppnande låta mig söndras – jag måste bort från mitt kvinna och iväg till min omöjlighet – mitt Thomas Bernard, mitt man.

B. Malmsten, Det är fortfarande ingen ordning på mina papper, s. 135-136.

Ett svar to “Semesterbok och bubblor”

  1. Elisabet 29 februari, 2012 den 22:21 #

    bra, och jag blir intresserad av att läsa, men också typiskt att man måste bli man för att bli någon. har funderat mycket på det där på sistone, hur få kvinnliga förebilder jag har (förutom typ mamma). Och på hur min syn på kvinnlighet, som just det här som Malmsten skriver om, stör mig. Att det är något puttinuttigt klibbigt och liksom fel. Och att alternativet är att bli man för att slippa ifrån det där…

    Är ni hemma?

Kommentera

