Den enes bröd

12 Mar

”Ni kommer aldrig få mig att darra på manschetten när det gäller det som ger jobb, det som ger exportinkomster till Sverige. Sverige har byggt sitt välstånd, sin rikedom, våra möjligheter att ha bra sjukvård, bra välfärd, på att vi handlar med andra länder. Det är det vi har diskuterat under en lång stund, hur små, öppna ekonomier ska kunna klara den konkurrensen.”

Tänk att det råder yttrande- och tryckfrihet i det här landet. Till skillnad från Saudiarabien och andra länder som Sverige exporterar vapen till. De där friheterna är till och med två av våra fyra grundlagar. Och det tänker jag nu utnyttja till att skriva: Reinfeldt, ditt resonemang håller inte. Den människosyn du förmedlar är vedervärdig och gör mig mörkrädd. Och dina argument skulle rättfärdiga export av PRECIS VAD SOM HELST – bara fantasin kan sätta gränser.

Finns det inga andra värden än svensk välfärd som är värda att kämpa för?

För att citera Svenska Freds Anna Ek: ”Vi bygger upp en utrikespolitik och vårt eget samhälle på basis av att människor i diktaturer ska betala med sina liv och med de rättigheter de har i egenskap av att vara just människor. Allt för att skapa jobb och trygghet här i Sverige.”

5 svar to “Den enes bröd”

  1. Linda 12 mars, 2012 den 19:31 #

    ”Det är för mycket skuld och skam i Sverige, sägs det.
    För lite, säger jag.
    Och det är fel svenskar som skäms.
    För fel skuld.”
    /B. Malmsten

    • Maja 12 mars, 2012 den 19:49 #

      bra båda två.

  2. percy 12 mars, 2012 den 21:45 #

    Bra!!!
    Men mer skam är inget man ska önska någon. Skuld och skam är två begrepp som ska hållas isär!
    Annars håller jag verkligen med om det med skulden!

    • Linda 14 mars, 2012 den 20:51 #

      Men handlar alltid ”att skämmas” om den hemskaste skam?
      Jag tycker det där är helt igenom bra. Folk skäms för fel saker. Typ att de har låga converse fast att det är höga converse som är superinne (eller hur det nu är). Men när man säger att någon borde skämmas (Att du inte skäms!) handlar det väl om att personen ska inse felet, sin skuld, ta tillbaka, ångra, göra rätt.
      Alltså, jag fattar ju att orden skämmas och skam har med varandra att göra. Men ändå – nej?!
      Jag tycker att Malmsten liksom flyttar det där fokuset från skam till att skämmas, på ett bra sätt. Säkert inget som funkar rent teoretiskt, men i praktiken använder åtminstone inte jag skam och att skämmas i samma syfte…

      • Linda 14 mars, 2012 den 20:51 #

        Längsta kommentarer på sammanlagt ever, tro?

Kommentera

