När man är åtta år är man ganska stor och samtidigt ganska liten

13 Maj

.. Man är så pass stor att man kan vara iväg med kompisarna en fredagkväll för att leka, äta pizza och kolla på film OCH vara uppe hela natten eller i alla fall till kl tolv.  Och man är till och med så pass stor att man kan låtsas som att man inte alls tyckte att spökberättelsen var särskilt läskig fast man egentligen tyckte det. Men man är samtidigt så pass liten att det kan kännas både spännande och läskigt (!) att sova borta och tur är väl att man är så pass liten att det fortfarande är helt okej att sova med en ankis, en vildis (vildsvin) och en apis bredvid sig i sängen.

Man kan vara så pass stor att man kan alla trix som finns (?) på longboarden, man kan tala rövarspråket flytande och man kan namnen på alla (!) Harry Potter-karaktärer som finns. Men man kan också vara så pass liten att man blir ledsen när ens kompis inte vill leka med en längre, när man inte vinner den där tävlingen och när man drömt en mardröm som man vet inte var på riktigt men som kändes jätteverklig. Och man kan också vara så pass liten att man oroar sig för kompisen vars föräldrar ska skilja sig och man kan börja gråta när man är jättetrött och inte förstår hur sovsäcken ska få plats i sin påse.

I helgen har jag hängt med en gäng åttaåringar, det var kaos (som det ska vara:)  Har full respekt för småbarnsföräldrar och är också väldigt glad att jag och några till fått förtroendet att ta hand om deras barn. Jag har lärt mig massor i helgen. Men trots att jag i en åttaårings ögon är vuxen – ja till och med lastgammal (!) – känner jag mig fortfarande som att jag är åtta år (!) ibland. Ganska stor men samtidigt ganska liten.

Bild   en trött, en ankis och en zoombie!

Ett svar to “När man är åtta år är man ganska stor och samtidigt ganska liten”

  1. Ammi 13 maj, 2012 den 22:07 #

    Finare än finast !

Kommentera

