Sommarjobb

20 Jun

Ett fenomen som väcker blandade känslor i mig. Lite hat-kärlek och lite frustration. Jobbigast är väl själva sökandet.

Men ibland blir det ändå sådär rätt. Den här sommaren trivs jag som en fisk, men drömmer mig ändå tillbaka till 2010 och veckorna på Bjärka

Jag har egentligen ingen aning om hur jag hamnade där. Och än mindre visste jag då, om vad det skulle innebära. Kände mig ensam och vilsen och bortkommen men blev snart omhändertagen av fina Helena. Det är märkligt det där, hur man ibland kan lära känna (och tycka om!) en människa så ruskigt snabbt.

På Bjärka är det stilla – skräckinjagande och förtjusande stilla. Det tog en vecka för mina tankar att sluta snurra. Men sen blev jag vän med tystnaden. Och källarbageriet, tvättstugan, blomrabatterna, skurhinkarna och tideböns-böckerna.


Och sen ville jag tillbaka när novemberkylan kom.

2 svar to “Sommarjobb”

  1. Emma 20 juni, 2012 den 19:47 #

    Ja, kan man annat än att längta till Bjärka? Var där och släpade grenar till majbrasan 2010 tillsammans med min lilla klass från Liljeholmen. Kunde bara konstatera: ”Gud finns i de här grenarna!” Bästa retreaten jag varit på.

    • Josefine 21 juni, 2012 den 08:50 #

      🙂

Kommentera

