Fyrkantighet och kaffe

22 Jun

En kille jag gillar väldigt mycket beklagar sig då och då över fyrkantiga människor. Alltså inte individer med samma bredd som höjd, utan de där som inte kan rucka på regler och principer – no matter what. Och jag är beredd att hålla med. Men nu inser jag att jag själv fallit i fällan… ”Nej, du kan tyvärr inte göra en reklamation åt din granne. Varje kund måste ringa för egen räkning. Varför? För att min chef har sagt det.”

Det är lätt att tro att regler är till för att följas och att man själv är en liten maskin som bara ska göra det som förväntas – varken mer eller mindre. Kanske tenderar osäkra nybörjare att vara extra principfasta. Men jag vill påminnas om, åter och igen, att människor alltid och undantagslöst är viktigare än byråkrati. Bli en smula mer ”Javisst, vi reklamerar väl alla avvikelser i hela distriktet när vi ändå är igång!”

Eller åtminstone bli öppen för att det kan dyka upp tillfällen för oväntad generositet:

2 svar to “Fyrkantighet och kaffe”

  1. Elisabet 24 juni, 2012 den 10:19 #

    oh, wow, vad fint med kaffe i kassan!

    och vad man känner igen sig. särskilt när man är nybörjare på något. men det kan ju vara bra ibland också, med principfasthet. fast oväntad generositet kan nog aldrig bli fel…

  2. Percy 24 juni, 2012 den 22:15 #

    Å det var bra!!

Kommentera

