Att leva på existensminimum och allas rätt till lika konsumtion

2 Jul

Eller Vikten av goda argument.

Jag tycker det är hemskt problematiskt, det här med pengar. Tankarna kring att klara sig på de pengar man har, vad som är en rimlig lön och löneutveckling. För flera år sedan läste jag en artikel om att studiebidraget och studielånen är alldeles för snålt tilltagna. Studenter överlever inte på de pengarna. Man lever på existensminimum. Har kanske inte ens råd att ha tv. Visst, det kanske är lite pengar, men jag blir så himla trött på dåliga argument. Som en tjej som tyckte studiebidraget var på tok för litet: hon tyckte det var hemskt att gå in i en affär och se en snygg tröja och inte kunna köpa den. Ja. Snacka om att leva på existensminimum.

I senaste numret av Vision (min facktidning) står det om att tandsköterskorna i Jönköpings län gör löneuppror. Och ja, tandsköterskor tjänar uruselt och lönen står i princip still (även om jag tycker att de sköterskorna i har det gott ställt som med sina 19 300 kr i ingångslön har över tusen kronor mer än en ny sköterska i Örebro läns landsting). Men jag provoceras av argumenten för högre lön: Cecilia är 25 år, har två barn och ett huslån vilket är stört omöjligt att betala av med hennes lilla tandsköterskelön. Allas rätt till lika stora lån liksom. Ja, lönerna är bedrövliga, men man kan väl inte leva som om man hade högre lön, när man inte har det?  Man kan väl inte använda det som argument: jag har inte råd att leva som grannen med den här lilla lönen och mina barn har väl också rätt till en egen studsmassa, ge mig mer!

Jag blir så trött. Det känns så oseriöst. Men man kan säga att man gör ett sjukt bra jobb och att hela Folktandvården skulle stå still om det inte fanns en tandsköterska på plats. Som vet vart man vrider på vattnet till utrustningen. Hur man bokar en ny tid. Som hittar i alla skåpen. Som kan registrera ett tandborstsköp i datasystemet. Som vet hur diskmaskinerna fungerar och vart det finns rena instrument till nästa patient.

Jag gör ett bra jobb, jag tycker att jag borde ha mer i lön. Ni skulle ju inte klara er utan mig!

4 svar to “Att leva på existensminimum och allas rätt till lika konsumtion”

  1. Emma 2 juli, 2012 den 20:41 #

    Väl talat, Linda! Känner helt klart igen mig, fast ur ett lärar-lön-perspektiv. Det är nästan alltid det första folk säger när jag berättar att jag läser till lärare: ”Då får vi väl hoppas att lönerna har höjts till dess”. Suck! Som om jag blir lärare för att tjäna pengar? (Men jag tycker ändå att lärare borde värdesättas mer, precis som tandsköterskorna!)

    Jag tycker jag klarar mig rätt bra på mitt studiebidrag just nu. Tanken på 20 000 kr+ i månaden känns svindlande! Vad ska man göra med så mycket pengar? Erfarenheten säger ju att ju mer pengar man har, desto mer gör man av med.

    Tips! Kolla på detta TED-klipp: http://www.ted.com/talks/nic_marks_the_happy_planet_index.html?source=facebook#.T-r0fWE53HJ.facebook.
    De 5 tips man får för ett lyckligare liv/en lyckligare planet är i princip gratis.
    Tänk, om fler kunde inse det!

    Frid!

  2. Elisabet 2 juli, 2012 den 21:40 #

    linda och emma, vad ni är kloka. bra skrivet.

    det där med studiebidrag känner jag också igen. att inte kunna köpa en snygg tröja kan vara ett av de sämsta argument jag läst. sen är det ju lite olika beroende på var man bor med hyra, hur mycket kursböcker man behöver köpa (en klass på hundra personer kan ju inte låna två exemplar), om man har föräldrar som har möjlighet att ge en en, jag vet inte…kaffebryggare när man fyller år eller en kasse mat när de är på besök. Det är ju alltså lite ojämnt även för studenter. I övrigt är det ju sjukt lyxigt att FÅ pengar för att man utbildar sig.

    svävade ut lite här, men men…

    bra lön för bra arbete är ju mycket rimligt!

  3. Josefine 4 juli, 2012 den 09:53 #

    Bra tankar alla!

    För ett tag sen hörde jag ett radioprogram som väckte ett spännande samtal om vad det är att vara fattig i Sverige… Lyssna vettja!

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=4091&artikel=5082768

  4. Percy 6 juli, 2012 den 09:12 #

    Bra!!!

Kommentera

