Sommarläsningen

5 Jul

Sommarens första bok blev något otippat: Det magiska spelet – en berättelse om två världar av Anna Cnattingius. Någon som har läst den? Det är inte vilken bok som helst! Inte för att den är särskilt magisk, men det var min favoritbok när jag var en så där tolv år, och jag har läst den flera gånger tidigare. Under våren har jag kommit att tänka på den lite då och då, och så hittade jag den på Erikshjälpen i Vimmerby en lördag. Har aldrig sett den någon annanstans än på Sunhults skolbibliotek förut. Det är ju alltid lite läskigt att läsa gamla favoritböcker, eller se favoritfilmer från förr, för de är ju sällan lika bra nu så då. Men den här boken kunde jag ändå förstå att jag gillade. Visst är den löjlig och barnslig emellanåt, men den är ju skriven för barn! Det märks också varifrån författaren hämtat inspiration: berättelsen är en blandning av Narnia, nordisk mytologi, Kristens resa och Sagan om Ringen. Dessutom återkommer en mening från Bibeln varje gång farmor frågar barnbarnet om var kusinen håller hus: Jag kan väl inte hålla reda på henne heller.

Vilka böcker vill du läsa i sommar?

Ett svar to “Sommarläsningen”

  1. Emma 5 juli, 2012 den 09:40 #

    Har redan hunnit med några under semestern: Potensgivarna (inte så välskriven men mycket underhållande och otippad, lite i klass med ”100-åringen…”), Populärmusik från Vittula, Långsamhetens lov (perfekt att börja semestern med, för att påminna sig om att bara vara och inte hela tiden flänga runt och hinna allt-som-man-ju-vill-hinna-på-semestern-som-egentligen-är-alldeles-för-kort) och Anne på Grönkulla (eller rättare sagt del 2: Vår vän Anne. Längtar efter att få dyka ner i de resterande böckerna i Anne-serien). Läsvärda allihop, på sitt sätt, beror förstås på vad man är sugen på…

    Med hopp om rofyllda och goda lässtunder!

    Var läser ni bäst förresten? Hängmattan, gräsmattan, sängen, gungstolen, fåtöljen eller på stranden? Eller någon helt annanstans? Kanske på ett tåg, på ett tak eller i en båt?

Kommentera

